متن اساسنامه
اساسنامه انجمن علمی سلامت الکترونیک ایران
ماده ۱ : به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی در حوزه سلامت الکترونیک (که مزایایی نظیر افزایش کارایی، بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش هزینه ها و استقرار عدالت در امر سلامت را در بر خواهد داشت) و همچنین به منظور توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های مختلف سلامت الکترونیکی در کشور ، انجمن علمی سلامت الکترونیک ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود و همچنین با نام انگلیسی Iran EHealth Association که به اختصار IEHA نامیده میشود تشکیل میگردد.
ماده ۲ : انجمن مؤسسه ای غیر انتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.
ماده ۳ : مرکز انجمن در شهر تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره : هیئت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیر الانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده ۴ : انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
-
فصل دوم. وظایف و فعالیت ها:
ماده ۵: به منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۵-۱- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با مباحث سلامت الکترونیک و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در امر بهداشت ، درمان و سلامت سر و کار دارند.
۵-۲- همکاری با نهادهای اجرایی علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
۵-۳ – ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز رشته های مرتبط با رشته های علوم پزشکی ، مدیریت فناوری اطلاعات ، سلامت الکترونیک، اقتصاد سلامت، سیستمهای اطلاعاتی ، توریسم سلامت ، مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی صنایع، مدیریت، MBA ، تربیت بدنی و علوم ورزشی و رشته های وابسته می باشد.
۵-۴- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
۵-۵- برگزاری گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
5-6- انتشار کتب و نشریات علمی
۵-۷- برگزاری انواع دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت در موضع فعالیت انجمن
5-8- همکاری آموزشی و پژوهشی با سایر انجمن ها، دانشگاهها و موسسات معتبر داخلی و بین المللی در موضع فعالیت انجمن، انعقاد تفاهم نامه ها و قرار دادهای آموزشی دوجانبه و چند جانبه
-
فصل سوم. انواع و شرایط عضویت
ماده 6: عضویت در انجمن شامل یکی از حالات زیر است:
۶-۱- عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های علوم پزشکی، مدیریت فناوری اطلاعات، سلامت الکترونیک، اقتصاد سلامت ، سیستم های اطلاعاتی، توریسم سلامت، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع، مدیریت ، MBA، تربیت بدنی و علوم ورزشی و رشته های وابسته باشند میتوانند به عضویت پیوسته در آیند.
6-2- عضویت وابسته:
اشخاصي که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بند 6-1 شاغل باشند.
6-3- عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در یکی از رشته های مذکور در بند 6-1 به تحصیل اشتغال دارند.
۶-۴- عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه های سلامت الکترونیک حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک های مؤثر و ارزنده ای نموده باشند.
۶-۵- عضویت حقوقی:
سازمان هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند 6-1 میتوانند چنانچه دارای ویژگی های خاصی باشند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن در آیند.
تبصره 2: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده ۷ : هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.
تبصره :: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می یابد:.
۸-۱- استعفای کتبی
۸-۲- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره : تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
ماده ۹ : ارکان اصلی عبارتند از:
الف مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل میشود
۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رای کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت آراء معتبر است.
۲-۱۰- مجمع عمومی فوق العاده در موارد ضروری با دعوت هیئت مدیره با بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
۳-۱۰- در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت آراء بصورت مکاتبه ای - براساس آیین نامه ای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود اخذ خواهد شد.
تبصره ۱ : دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲ : شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱ : وظایف مجامع عمومی
الف-مجمع عمومی عادی
-انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)
-تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
-تعیین میزان حق عضویت
-عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
ب - مجمع عمومی فوق العاده
-تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- تصويب انحلال انجمن
تبصره ۱: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک ،رییس یک منشی و دو ناظر اداره میشوند. تبصره ۲: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 3: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.
پ : هیئت مدیره
ماده ۱۲ : هیئت مدیره انجمن مرکب از ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل است که هر ۲ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
۱۲-۱- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
۱۲-۲- هیئت مدیره حداکثر تا دو هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به انتخاب رئیس، نائب رئیس و دبیر اقدام مینماید.
۱۲-۳- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رئیس انجمن همراه با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضاء رئیس انجمن معتبر است.
۱۲-۴- هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.
۱۲-۵ -جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر است.
۱۲-۶- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.
۱۲-۷- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۱۲-۸- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره عضو علی البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
12-9- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده ۱۳ : هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد. وظایف، اختیارات آن به شرح زیر است:
۱۳-۱- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
۱۳-۲ - تشکیل گروه های علمی انجمن تعیین، وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
13-3- هیئت مدیره میتواند هر اقدام و قراردادی را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیر منقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد.
۱۳-۴- هیئت مدیره کلیه اختبارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد. جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است.
۱۳-۵- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
13-6- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
13-7- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
13-8- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
13-9- جلب هدایا و کمک های مالی
13-10- اهدای بورس های تحفیقانی و آموزشی
13-11- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور
13-12- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری
13-13- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ج- بازرس (بازرسان)
ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت دو سال انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:
15-1- بررسی استاد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
15-2- بررسی گزازش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
15-3- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک جمعیت اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد.
-
فصل پنجم. گروه های علمی انجمن
ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتهههای زیر را تکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیقت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می پردازند.
1) گروههای تخصصی
2) کمیته آموزش و پژوهش
3) کمیته نتشارات
4) کمیته آمار و اطلاعات
5) کمیته پذیرش و روابط عمومی
6) کمیته گردهماییهای علمی
16-1- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود نیز میباشد.
فصل ششم. بودجه و موارد متفرقه
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
17-1- حق عضویت اعضا
17-2- درآمدهای ناشی از ارانه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی
17-3- دریافت هدایا و کمک ها
17-4- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم؛ حقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانک های کشور نگهداری میشود.
ماده 20: هیچ یک از موسسین يا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمایند.
ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرگزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت يا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب مجمع عمومی و پیشنهاد به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تصویب نهایی معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن؛یه نام انجمن حق فعالیت سیاسی يا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را یرای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه دارایی های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و قناوری به یکی از موسسات آموزشی يا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۷ زیرماده و ۱۴ تبصره در جلسه مورخ ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۲ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
دریافت فایل اساسنامه